Wesley is al sinds 2019 bij Yeppe en is daarnaast officieel overgenomen door een school waar hij fulltime werkt als wiskunde docent. We stellen Wesley een aantal vragen:
Wat was je eerste project bij Yeppe?
Volgens mij was het een havo wiskunde A examentraining met mijn eigen lesmateriaal wat ik voor nationale examentraining had ontwikkeld. Ik weet niet meer waar het was, maar ik heb heel Nederland gezien als studiebegeleider. Dat is zeker leuk aan het werk als Yepper.
Wat vind je het leukste aan werken in het onderwijs?
Elke dag is anders. De jongeren geven mij onwijs veel energie. Ik kom altijd met een goed humeur en goed gevoel thuis. Ik vertel altijd mijn familie hoeveel ik van mijn werk houd als ze vragen hoe het nou is om in het onderwijs te werken. Ik heb echt het gevoel dat ik zinvol bijdraag aan de samenleving, aan de ontwikkeling van de leerlingen en dat geeft gewoon een goed gevoel.
Wat vind je het meest uitdagend aan werken in het onderwijs?
Elke dag is anders. Both a blessing and at times, a burden. Je moet erg flexibel zijn, kunnen schakelen. Op sommige dagen kunnen zelfs de engeltjes uit de klas een uitdagende houding vertonen en de bengeltjes kunnen je aangenaam verrassen. Blijf positief, sta open en ga die dialoog aan. Wederzijds respect is hier belangrijk. Geef ze autonomie over hun leerproces, maar wel binnen de kaders die een les productief maken. Duidelijke afspraken maken, maar soms juist loslaten. Dit varieert heel erg per leerjaar en leerling. Je bent de hele dag met mensen bezig, mensen die zelf nog de wereld aan het uitvogelen zijn.
En je gaat starten met de master lerarenopleiding om bevoegd te worden om voor de klas te staan. Hoe tof! Hoe is dit ontstaan?
Simpelweg door mijn liefde voor het vak en de energie die ik ontleen aan de leerlingen. Elke dag is zo leuk, ik heb een beroep gevonden wat ik waarschijnlijk nog tientallen jaren kan beoefenen.
Tot slot; wat zou je studenten of starters die twijfelen aan een carrière in het onderwijs willen meegeven?
Als je maar vaak genoeg je voet in de spreekwoordelijke onderwijsvijver dipt dan durf je vanzelf de sprong te wagen. Ik heb het jaren als bijbaantje gedaan, en het voelde nooit als werk. Als je het niet zeker weet, dat is niet erg. Je vindt vanzelf wel je weg (terug naar het onderwijs ;). )
Marrit (23): "Op de middelbare school ging wiskunde mij goed af. Vandaar dat ik toen begonnen ben met het geven van bijles in wiskunde, zodat ik andere mensen kon helpen. Ik doe momenteel de master Technische Bedrijfskunde aan de Universiteit Twente. In mijn minor heb ik een tweedegraads bevoegdheid voor wiskunde gehaald. Ik wilde graag iets nuttigs doen met mijn bevoegdheid en zo kwam ik bij Yeppe terecht!"
Een van de projecten die Marrit op dit moment doet is het vmbo-doorstroom project. Doorstromen van vmbo naar mbo of havo: voor veel vmbo-leerlingen is deze vervolgstap een uitdaging. Het doorstroom project helpt leerlingen deze overstap makkelijker te maken via verschillende onderdelen.
Marrit: "Ik vind het doorstroomprogramma heel leuk om te doen, omdat je leerlingen over een langere tijd helpt met de verschillende onderdelen van het project. De leerlingen zijn vaak zelf al gemotiveerd, maar kunnen nog net dat stapje extra kunnen gebruiken. Wat ik mee wil geven aan andere Yeppers voor dit project is om vooral de leerlingen ook input te laten geven. Het zijn gemotiveerde leerlingen die best weten wat ze willen, en daar kun je de lessen heel leuk mee inrichten. En heb vooral plezier!"
“Yeppe is voor mij de ideale plek om te ontdekken of ik meer bevoegdheid wil halen en zo verder wil in het onderwijs. Je hebt meer ruimte in het onderwijs dan als docent, door de kleine groepjes waarin je werkt. Op deze manier kun je mooi ontdekken wat er allemaal te doen is binnen het onderwijs. De afwisseling van vakinhoudelijk lesgeven en de andere projecten zoals surveilleren of examentrainingen is heel leuk.”
Yepper Bienvenue (23) stelt zichzelf voor én geeft jullie een prachtige tip mee.
"Hallo, mijn naam is Bienvenue. Ik heb commercieel economie gestudeerd en na mijn studie zocht ik totaal iets anders. Ik houd van kinderen en van les geven en zo kwam ik bij Yeppe. Het ideale aan Yeppe was dat ik kon starten zonder lerarenopleiding.Ik leer elke keer weer nieuwe dingen van de kinderen. Ze hebben altijd leuke verhalen. Voor de rest zijn mijn hobby’s lezen en koken. In mijn vrije tijd speel ik graag met mijn konijntjes (baba, benicula en pluisje). Ik ben sociaal en leergierig. Nieuwe mensen ontmoeten en een praatje maken vind ik erg leuk.
Wat zou je als tip willen meegeven aan andere Yeppers?"
Je moet jezelf zijn, dus niet andere begeleiders willen kopiëren maar gewoon jouw eigen draai vinden. Ook is eerlijkheid heel belangrijk. Als er iets fout is gegaan, geef het dan eerlijk toe. Fouten maken is oke! Zo groeien we en leren we om onszelf te verbeteren. Mijn laatste tip is om altijd begripvol te zijn. Leerlingen hebben soms geen zin of soms speelt er is iets anders en dat moet je ook kunnen verwerken in de les. Jouw energie en jouw perspectief is zo belangrijk, want dat vormt de sfeer in de klas. Zie het niet als een les, maar als een leuk en gezellige tijd met de leerlingen."
Bij Yeppe staan we nooit stil, net zoals het onderwijs zelf ook nooit stilstaat. We werken hard om jou een plek te bieden waarin je kunt groeien en jezelf kunt (blijven) inspireren. Bij Yeppe geloven we in de kracht van samenwerking en van elkaar leren. Zo organiseren we voor onze community regelmatig leuke en boeiende activiteiten waarbij je jouw collega’s kunt ontmoeten.